Lars Bröndum

Send e-mail:

Lars Bröndum, PhD, is a composer, performer of live-electronics, theorist and guitarist. His music has been performed in Sweden, Japan, Scotland, Lithuania, Russia, Latvia, England, USA, Spain and Mexico and has been broadcast on radio and webradio in Germany, England, Sweden and USA. His music often explores the interaction between acoustic and electronic instruments and lives on the border between written music and improvisation. The compositions are structured around cyclical processes, irregular ostinatos, fragmented gestures and microtonal clusters. Lars performs live using an analog modular system, a Theremin, effect pedals and sometimes a laptop with Max/MSP. Bröndum often compose for (and plays with) the ensembles ReSurge, ExSurge, AGAIG and Spiral Cycle.  Other projects that he is involved in are the “Ensemble SFW” and a duo with Sten-Olof Hellström. He has received composer grants from Konstnärsnämnden (Swedish Art Council), STIM (Swedish Performing Rights Society) and awards from FST (Swedish Composer´s Society). Bröndum is the founder of the independent record label Antennae Media. Lars Bröndum’s recent cd “Fallout” was awarded a winning prize in the Experimental Music Category by SOM (Swedish Independent Music producers) at the Manifest 2016 gala.


Lars is an active composer at EMS (Electroacoustic Music in Sweden) and was on the Board of Fylkingen (new music & inter media art society), SEAMS (Society of Electroacoustic Music in Sweden), and was Chairman in VEMS (Composers at EMS) 2007-2008.  He has served as a board member on the Swedish Section of ICEM (International Confederation for Electronic Music). In 1992 Bröndum finished his PhD in Composition & Theory at the University of Pittsburgh. The dissertation is entitled “Formations for Chamber Orchestra” and “An Analytical Study of Voice Leading and Pitch Class Set Structure in György Ligeti’s Kammerkonzert Für 13 Instrumentalisten”. “Formations for Chamber Orchestra” is an original composition and the analytical part proposes a model for analyzing cluster music by  combining set theory and linear analysis. Lars also has a Masters in Music in Composition and Music Theory (1989) and a Bachelors of Music degree in Guitar Performance (1987) from the Dana School of Music at the Youngstown State University. Lars is currently a Lector (assoc. prof) in Music at Skövde University.


         In Swedish

Visit Lars on Facebook

Lars live improvisations on www.soundcloud.com/larsbrondum

More compositions on  www.myspace.com/larsbrondum

Elsvets 2010, Fylkingen 20 feb, 2010

Photo by Girilall Baars

Ny Musik i Hågelby 31 aug, 2008

Photo by Iwo Myrin

University of Huddersfield 31 jan 2010

Photo by Jamie Fawcus

Lisa Ullén, Yann Le Nestoru, Lisa Dillan, Lars Bröndum feb 11, 2010  Photo by Lars Bröndum

Resurge at Fylkingen 20 sept 2008

Photo by Ingvar Nordin

Loop-Line 2010, Tokyo, Japan 5 feb, 2010

Photo by Krister Bröndum

Lars with Tetuzi Akiyama at Loop-Line 2010, Tokyo,

Photo by Krister Bröndum

Elsvets 2011, Fylkingen 19 feb, 2011

Photo by Fredrik Gran

MUSI, Kulturhuset, Stockholm 5 feb, 2011

Photo by Fredrik Gran

Resurge at Fylkingen 20 sept 2008

Photo by Heiko Purnhagen

Lars and Lisa Ullén Fylkingen 5 june 2010

Photo by Lise Bröndum


Tidningen Kulturen  29/5 2012

Chain of Events CD

På nästa skiva utspelar sig dramatiska händelser inför våra öron, och det är lätt att bildsätta musiken, filmduken är inte långt borta. Lars Bröndrums mörka, ibland dovt romantiska elektroakustiska musik får liv i gränsen mellan komponerat och improviserat. Precis var den gränsen går, är inte lätt att säga (och kanske kan man strunta i det), men jämfört med en del annan liknande musik så har denna lite mer luft under vingarna, oväntade infall händer och oförberedd dynamik uppstår. Lättast märks det när Bröndrum inte är ensam med sin liveelektronik, den klangsvävande thereminen och datormanipulationerna. På tre spår av nio finns medspelare. Lisa Ullén spelar piano på C.O.R. Rebound och titelstycket Chain of events. Yann Le Nestour basklarinett och Emil Strandberg trumpet på C.O.R. Rebound och slutligen George Kentros violin på Surge.

Surge inspelad under elva (!) år är en kort, fem minuter och tjugoåtta sekunder, modernistisk rysare där liv och blod pulserar, ett skärande kontrastrikt drama som vartefter når ett samförstånd. En mäktig utgåva inalles.  Leif Carlsson (Tidningen Kulturen 29 Maj 2012

       

Dagens Nyheter 15/6 2011
Artist: Lars Bröndum
Skivtitel: ”Chain of events”
Skivbolag: (Elektron/
www.elektronrecords.com)
Betyg: 4 (på en skala från 0 – 5 var 5 är det högsta betyget)

Nya skivan ”Chain of events” ger ett tvärsnitt av Bröndums förmåga att hantera interaktionen mellan akustiska och elektroniska instrument i skarven mellan noterat och improviserat. ”The evitable conflict” (inspirerat av en novell i Isaac Asimovs science fiction-klassiker ”Jag, robot”) är uppslukande och suggestivt i all sin korthet. Titelspåret är däremot ett sjudelat händelseförlopp med ett slags call and response mellan piano och live-elektronik: från kallhamrad till meditativt svärmande svarsteknik.

Bästa spår: Bröndums ”The evitable conflict”…

Johanna Paulsson

--

In English:   4 (on a scale from 0 – 5 where 5 is the highest grade)
The new album “Chain of Events” gives a cross section of Brondums ability to address the interaction between acoustic and electronic instruments on the border between composed and improvised music. “The evitable conflict” (inspired by a short story in Isaac Asimov’s science fiction classic “I, Robot”) is immersive and evocative in all its brevity. The title track however is a in a form of seven events with a sort of call and response between the piano and live electronics, from chilling to meditative swarming response technology.

  

Gävle Dagblad 24/8 2012

Lars Bröndums mer friformade ID-10T error eggar fantasin med ljud och ord från quiet till terror och åter aktiveras genierna till rörelse. Camilla Dahl  Gäfle Dagblad 14 Aug 2012

Bad Alchemy Magazin

Die schwedische Elektroakustik ist neben der französischen und frankokanadischen die reichhaltigste und bestorganisierte weltweit. Ein Spezifikum der in Fylkingen und der Society of Electroacoustic Music in Sweden (SEAMS) selbstorganisierten Soundartis­ten scheint mir zu sein, dass sie neueste Hightech nicht so wichtig nehmen. LARS BRÖNDUM, Jahrgang 1961, Vorstandmitglied bei Fylkingen und SEAMS, Komponist auch von Kammer- und Orchestermusiken und sogar einer Manga Opera, bestätigt meinen Eindruck, wenn er neben Max/MSP-Klustern aus dem Laptop Theremin, Effekt­pedale und ein analoges Modularsystem einsetzt. Chain of Events (EM 1014) versam­melt sechs seiner zwischen 2007 und 2010 realisierten elektronischen Arbeiten: 'Siren Trap' (rotierende und pulsierende, leichtmetallisch dengelnde und sirrende Sounds) - 'Radio Trap' (etwas dunkler, nächtlicher surrend und motorischer pulsierend, durch­zogen von sirrenden Stringphantomen) - 'The Evitable Conflict' (zirpende, dunkel qual­lende Sounds und solche mit metallischem Beigeschmack vor einer sirrenden und dra­matisch shiftenden Wall of Sound) - 'Impetus' (träumerische Mäander, Phantomvokali­sation aus Frauenmund - die Sirenen, die ich zuvor vermisste? - metallische und stö­bernde Geräusche, anschwellende Aaaahs, Hubschrauberrotoren, verzerrte Stimme, längst schon alptraumhaft, alarmiert, pingende Laute im Traumfluidum, Glissandothrill - 13 1/2 Min. Traumdramatik) - 'Revolving Light' (Unterwassercarillon, orgelnde Konvul­sionen, kristalline Karambolagen, U-Bootsurrealismen) - 'Circular Vections' (ein Dröhn­scape, wieder mit Sirenen-Phantastik, ein debussyesker Ocean of Sound, aufgewühlt und betrübt von Schiffsschrauben). Dazwischen drei elektroakustische Kreationen - 'Surge' for electronics and violin (1993 - 2004), wo die Geige selbst die Fluten auszu­lösen scheint, in denen sie unterzugehen droht. 'C.O.R rebound' for electronics, piano, trumpet, bass clarinet (2009) beginnt mit dunklen Ostinatos, bis Innenklaviereffekte elektronisch transformieren. Stakkatohaft kehren die Instrumente wieder, mit kurzen Bläserstößen und Pianotrillern, die, von Theremin überhaucht, in fragende Repetitionen münden. Bei 'Chain of Events' for electronics and piano (2010) lösen martialische Pia­noschläge von Lisa Ullén nur zarte Drones aus, Einfingerpings jedoch eine schrill auf­brausende Lärmfront, bis das Piano wie von einem Erdbeben geschüttelt wird. Tamtam der linken Hand und erregte Sprünge lassen zuletzt den Widerhall sirrend und jaulend korrespondieren und dann verhallen. [BA 73 rbd]

http://www.badalchemy.de


 

Från hisnande till stilla - ljudkonstnären Lars Bröndum passar för drömutflykter

Lars Bröndum/"Fallout"/Antennae Media (AM2002)/Betyg: 4 av 5

Internationellt verksamme tonsättaren, gitarristen och elektronmusikern Lars Bröndum är välkänd i Gävle från PUSH-festivalen, Vindöga, Moneeos Elektronsöndagar och Synth & Motion i Hemlingby.

Cd:n ”Fallout” innehåller fem elektroakustiska verk och fick första pris i kategorin för experimentell musik vid årets Manifest-gala. De två första spåren är en slags ljudläggning till kalla krigets propagandafilmer, därpå följer ett par sinnrika surroundverk som gjorts om till stereo samt ett par stycken som bygger på delvis improviserade konserter i Tokyo och Vilnius.

Denna väl sammanhеllna skiva öppnar en stämningsfull ljudvärld som tycks komma från såväl rymdparaboler som partikelacceleratorer. Långa brummande droner överlagras med spröda mikromelodiska fragment i en slags abstrakt akustisk gråskala där tung djupsvärta möter formationer i utfrätt, vibrerande punktskrift och spröda linjer som blir tydliga först efter flera lyssningar. Inte en skiva att jogga till, men väl för drömutflykter, lika hisnande som stilla


Camilla Dal / Gefle Dagblad 6 September

Reviews:

Lars Bröndum - “Fallout” album

AUGUST 10, 2016 AT 5:06 PM

A major drone sound opens the album ”Fallout”, immediately making me curious. The record soon becomes even more interesting with rhythmic glitches and other sounds, but Lars Bröndum’s music is in a way hard to describe or categorize. It has depth but at the same time it’s rather easy to listen to it even though it’s about drone, noise and glitch, as well as classical eam. The music also contains some elements I interpret as nods to the 60′s sound world. One can be discouraged by the length of the tracks, but there is everything to gain by getting through them, as here and there suddenly new worlds open up.


Stefan Klaverdal / Meadow Music

http://meadowmusic.se/en/2016/08/lars-brondum-fallout-album/